Preprava sôch Moai

Preprava sôch Moai Thor Heyerdahl a český inžinier Pavel Pavel

Obrovské sochy Moai, ktoré sú hlavným lákadlom Veľkonočného ostrova, sa stali v minulosti predmetom veľkých dohadov ako ´ako mohli miestni obyvatelia prepravovať tak veľké sochy na tak veľké vzdialenosti?´ Faktom totiž zostáva, že 95% sôch pochádza z kameňolomu krátera sopky Rano Raraku. Sochy vytesané práve tu museli byť potom prepravované až na vzdialené pobrežie po celom ostrove. Keď sem Európania po prvý raz priplávali, bol už Rapa Nui bez stromov. Preto bola preprava sôch po dlhú dobu ozajstnou záhadou. Neskoršie analýzy a výskum však ukázali, že ostrov bol kedysi takmer úplne zalesnený, čo nahrávalo viacerým teóriám. Nie je však presne známe, akým spôsobom boli sochy  vlastne premiestňované. Celý proces si jednoznačne vyžadoval laná, drevené sane či valce a v neposlednom rade veľkú ľudskú energiu. Podľa legiend však niektorí domorodí kňazi boli schopní sochy oživiť a tie sa potom ostrovom samé premiestňovali na predom určené podstavce Ahu. Písal sa rok 1986, keď nórsky experimentálny archeológ, ako by sme ho tiež mohli nazvať, Thor Heyerdahl a český inžinier Pavel Pavel experimentovali s možnosťami presunu päť a deväť tonovými sochami Moai. Na presun využívali povraz uviazaný okolo hlavy sochy a základne sochy. Osem, či šestnásť mužov v prípade väčších sôch dokázalo takýmto kývaním zo strany na stranu premiestniť sochy na vzdialenosti niekoľkých desiatok metrov. Experiment predčasne skončil, kvôli problémom s poškodením základne sochy, ku ktorému pri presune dochádzalo. Thor Heyerdahl však odhadoval, že touto metódou by bolo možné až 20 ton vážiace sochy premiestňovať na vzdialenosti okolo sto metrov za deň. Približne v rovnakom čase archeológ Charles Love prostredníctvom experimentov spochybnil túto teóriu ako veľmi málo stabilnú na presun sôch a prišiel s teóriou dvoch sánkových bežcov, prostredníctvom ktorých sa mali sochy premiestňovať. Neskorší výskum na základe tvaru základní, úlomkov a polohy sôch ukázal, že tieto dôkazy sú v súlade s hypotézou o spôsobe zvislej prepravy sôch. Ako to bolo, s istotu sa pravdepodobne nikdy nedozvieme, ale aj tento fakt dodáva sochám Moai na atraktivite a láka tak každoročne mnoho BUBO klientov navštíviť tento ostrov uprostred Tichého oceánu.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Amerika  

Južná Amerika, Veľkonočný ostrov, Patagónia, Chile


náročnosť

14 dní

Trvanie

5216 6520€
E

Amerika  

Južná Amerika, Oceánia, Veľkonočný ostrov, Peru, Chile, Bolívia


náročnosť

19 dní

Trvanie

5942 6990€
K

Ázia   Austrália a Oceánia   Amerika  

Veľkonočný ostrov, Francúzska Polynézia, Tahiti, Nový Zéland, Japonsko, India, Chile, Čína


náročnosť

23 dní

Trvanie

12895
Najkrajšia turistika v Chile - W trek Blog

Blog Najkrajšia turistika v Chile - W trek

Scenéria národného parku Torres del Paine vás bude odrovnávať každý deň. Bude pršať, snežiť, fúkať, svietiť slnko, niekedy zažijete všetko…

Daniela Mihaldová 19 min. čítania
Navštívili sme najlepšie letisko sveta. Čím je výnimočné? Blog

Blog Navštívili sme najlepšie letisko sveta. Čím je výnimočné?

Pre mnohých to možno bude prekvapenie, no v roku 2024 sa najlepším letiskom sveta nestalo letisko v Singapure, ale prvenstvo v Skytrax World…

Nikola Deckous 18 min. čítania
Ganja - starobylé mesto s mladistvým duchom Prehliadka

Prehliadka Ganja - starobylé mesto s mladistvým duchom

Mesto Ganja nájdeme v Azerbajdžane. V krajine, ktorá je často označovaná ako krajina ohňa. Nachádza sa na križovatke Európy a Ázie, kde sa čaro…

Tomáš Franek 12 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: